Gliwickie Targi Nowych Technologii Media Tent odbyły się już piąty raz. Na zaproszenie organizatorów wzięliśmy udział w tegorocznej imprezie, prezentując mobilne gry miejskie dla dzieci i młodzieży stworzone w edytorze ActionTrack.

Mobilne gry miejskie w szkole?

Najmłodszym uczestnikom zaproponowaliśmy grę zaprojektowaną przez ich fińskich rówieśników. Zaskoczyło ich, że rozgrywka, którą mają okazję testować, była przygotowywana w ramach normalnych lekcji. Dzieci były zainteresowane arkanami tworzenia gier, ale również doświadczeniami ich kolegów z Finlandii. Jak to jest, że gry projektuje się w szkole? Czy w ich klasie też można przeprowadzić takie warsztaty?

Dzieci chcą projektować gry mobilne

Okazuje się, że dzieci nie chcą być tylko graczami – interesuje się wszystko to, co stoi za produktem jaki finalnie otrzymują. Niektóre mają za sobą rozkręcanie komputerów, inne zetknęły się już z podstawami programowania. Gdy rozmawialiśmy o tym, jak wymyśla się scenariusze gier, zasypywały nas oryginalnymi pomysłami na przygody, które chciałyby rozegrać. Utwierdziło nas to w przekonaniu, że mobilne gry miejskie są dla dzieci i młodzieży szansą na wdrażanie własnych koncepcji i pierwszy kontakt z tworzeniem fabuł i narracji. Biorąc pod uwagę rynek gier (także gier wideo), edukowanie ich z tego zakresu, rozwijałoby w nich pożyteczne kompetencje. Dobre historie są przecież fundamentem, na którym opierają się najlepsze gry.

Nauczyciele też są zainteresowani

Podczas Targów spotykaliśmy nauczycieli, rodziców i opiekunów. Wielu z nich pytało jak wprowadzić mobilne gry miejskie dla dzieci do swojej szkoły i jak pracować z dziećmi i młodzieżą nad ich tworzeniem.  To dla nich zupełnie nowy temat, zwłaszcza jeśli chodzi o łączenie gier z nauką. Opowiadaliśmy im o zastosowaniu gier w nauczaniu konkretnych przedmiotów – od języka polskiego do chemii i matematyki. Przecież gry rozwijają kreatywność, zmuszają dzieci do czytania, analitycznego myślenia i sprawdzania efektów swojej pracy. Mogą być sposobem na weryfikowanie ich wiedzy oraz stymulującym narzędziem, które stawia przed nimi nowe wyzwania i umożliwia wykazanie się posiadanymi umiejętnościami. W szkole można uczyć projektowania gier (na lekcjach albo dodatkowych zajęciach), a później korzystać z nich na wycieczkach i zielonych szkołach. Możliwości, które stoją przed pedagogami i nauczycielami jest tak naprawdę bez liku.

Media Tent 2018

Cieszmy się, że mogliśmy uczestniczyć w tegorocznych Targach. Obecność wśród tylu innowacyjnych wystawców to czysta przyjemność i solidna dawka inspiracji.  Widać, że oferta edukacyjna skierowana do dzieci i młodzieży jest coraz bogatsza, obejmuje nowe technologie i rozwijające się branże. Dzieci mają w sobie olbrzymi potencjał, więc powinniśmy dawać im różnorodne szanse na jego wykorzystanie.

Mamy nadzieję, że mobilne gry miejskiej dla dzieci będzie się kiedyś tworzyć w polskiej szkole.

Menu