Gry terenowe a edukacja

Gry terenowe wracają do łask, a spacery tematyczne i wielorakie ścieżki zwiedzania są coraz częściej wzbogacane elementami spotykanymi do tej pory jedynie w grach. Rozgrywki tego typu wyróżnia wyjątkowy poziom zaangażowania, który wzbudzają w uczestnikach. W przypadku działań animujących kulturę jest to cel, na którym wszystkim zależy – zaangażowany odbiorca włącza się całym sobą w projekt. Towarzyski wymiar gier sprawia, że udział w projekcie edukacyjnym zmienia się w rozrywkę. Nic dziwnego, że pośród zadań kwalifikowanych programów dotacyjnych kierowanych do instytucji kultury, gry terenowe stają się dzisiaj jednym z głównych priorytetów. Ich tematyka może być bardzo różnorodna – wszystko zależy od kreatywności twórców i zapotrzebowania.

Gry terenowe a edukacja

Włączanie gier w proces edukacji nie jest niczym nowym. Podobne działania od lat cieszą się dobrą opinią za granicą. W fińskich szkołach zachęca się dzieci do samodzielnego projektowania gier, które później włączane są w programy wycieczek szkolnych. Rozwijają się tworząc gry i uczą przystępując do samodzielnie zrobionych rozgrywek. Finlandia od dawna przedstawiana jest jako bardzo dobry przykład kraju, stawiającego na innowacyjną naukę i osiągającego wysokie noty w rankingach edukacyjnych. Jednak nie trzeba sięgać aż tak daleko, żeby znaleźć przykłady podobnych przedsięwzięć. W polskich bibliotekach odbyło się już wiele rozgrywek, które miały huczne premiery i przyciągnęły tłumy. Pracownicy instytucji kultury i bibliotekarze wykazali się olbrzymią kreatywnością, projektując gry osadzone w otoczeniu swoich placówek, czasami na podstawie książek. Niektóre nadal są dostępne dla chętnych graczy.